Технологія досвіду

Головна проблема інформатизації професійної освіти полягає в основному в обмеженому доступі учнів та педагогічних працівників до сучасної апаратної та програмної складової інформаційно-комунікаційних технологій. Причин таких негараздів безліч. Багаторічний досвід роботи в системі підготовки молодших спеціалістів будівельного напрямку, а тепер і педагогічна діяльність в системі професійно-технічної освіти, дозволили сформулювати деякі проблеми формування ІКТ-насиченого освітнього середовища в системі професійної освіти. 
Отже, по-перше, це проблема зацікавленості (точніше незацікавленості) окремих педагогічних працівників у запровадженні в навчальний процес відповідних програмних продуктів. Якщо перефразувати закон Парето (принцип 80/20), лише 20 % педпрацівників здатні до ініціативної та ефективної педагогічної діяльності. Саме ці працівники є рушійною силою, зокрема, і в питаннях запровадження у навчальний процес інформаційно-комунікаційних технологій: "хмарних", технологій Web 2.0 (а зараз вже Web 3.0), професійно-орієнтованих програмних продуктів, якщо такі не передбачені Державними стандартами професійно-технічної освіти. На сьогоднішній день загальна інформаційна культура викладацького складу в системі професійної підготовки залежить від багатьох факторів. Це і вікові чинники, і ініціативність, схильність до інноваційних пошуків, і рівень вимог з боку адміністрації навчального закладу та багатьох інших.
Розглянемо цю проблему крізь призму більш значущих категорій, наприклад типи культур та системи освіти, які забезпечують панування цих культур.
Американська дослідниця культури М.Мід в ролі засадових виділяє три типи культури, а саме: постфігуративну, кофігуративну та префігуративну. 
Аналізуючи постфігуративну культуру (примітивні спільноти, релігійні невеличкі товариства тощо), М.Мід підкреслює, що дорослі в них не здатні до змін і передають нащадкам тільки чуття незмінної спадкоємності життя. Життя дорослих стає схемою майбутнього для дітей. Постфігуративна культура передбачає і відповідні методи навчання дітей, що спираються на слідування тому, що було. Особливостями постфігуративної культури є відсутність сумнівів, рефлексивних оцінок, самоусвідомлення. Якщо підлітки не мають зразка виходу з нової проблемної ситуації, це може призводити до конфліктів, неврозів. 
Деякі педагогічні працівники і досі схильні до панівної ролі в процесі навчання, нав’язуючи учням однобоке бачення технологічних прийомів, вимагаючи чіткого наслідування догм, записаних у навчальних посібниках. Це – шлях в нікуди. Випускник з таким «багажем» знань, навіть відмінник, приречений на болісні процеси втрати орієнтирів, розчарування, занижену самооцінку в процесі адаптації до сучасного швидкозмінювального виробничого процесу.
Кофігуративний тип культури передбачає, що і діти, і дорослі вчаться у ровесників, сучасників, але слідують старшим у нормах, поведінці тощо. Така криза постфігуративної культури може виникнути різними шляхами, наприклад в результаті розвитку нових форм техніки, невідомих старшим; в результаті звернення до нової віри, коли новонавернені дорослі намагаються виховати своїх дітей в дусі нових ідеалів (згадаємо, скільки разів за останнє століття змінювалися ідеологічні концепції – від комуністичних ідеалів до декомунізації, - і це за життя одного-двох поколінь). Саме ці причини пояснюють труднощі в освіті у кінці ХХ, початку ХХІ століть, кризові явища у вітчизняній освіті. 
Тож зараз формується наступний тип – префігуративна культура. Префігуративна культура особлива тим, що дорослі вчаться також і у дітей. Це культура, яку передбачають, це світ, що буде. Освіта якраз і повинна підготувати дітей до нового, зберігаючи все цінне з минулого, адже зв’язок поколінь і є цивілізація. А світ майбутнього – це інформаційно розвинене суспільство. Тож право вибору кожного педагогічного працівника сьогодні (право вибору методик і форм навчання учнів), буде мати серйозні наслідки для наших учнів, які вже завтра будуть оперувати не шпателем і кельмою, а пультом штукатурного робота чи 3D принтера, за допомогою якого вже сьогодні будують багатоповерхові житлові будинки та офісні приміщення різної конфігурації. 
Вже сьогодні від вибору кожного педагога залежить: чи буде він просто носієм інформації, або він зуміє створити такі умови, які допоможуть учням самим добувати інформацію і набувати нового досвіду в умовах стрімкого оновлення інформації. Адже відомий науковий факт: 50 років тому 90 % знань, якими оперує наука сьогодні, були невідомі… На-жаль, не всі педагогічні працівники відчувають цю відповідальність. 
Приємно, що серед педагогічного колективу ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» в основній масі є розуміння необхідності всебічного опанування сучасними інноваційними технологіями, запровадження інформаційно-комунікаційних технологій та впровадження професійно-орієнтованих програмних продуктів. 
Так, на початку 2017 року, а саме 10-11 та 26 січня, відбувся методичний марафон на тему «Інноваційні технології навчання в професійно-технічній освіті», присвячений у цьому році досвіду запровадження інтерактивних технологій.
Якість презентацій, різноманітність форм супроводжуючого матеріалу показав високій рівень володіння педагогічними працівниками не лише інтерактивними технологіями, а й сучасними засобами представлення інформації, наприклад програмою Microsoft Office PowerPoint. 
Якісне ведення навчально-нормативної документації, на який звертала увагу атестаційна комісія під час проходження атестаційної експертизи ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» – ще один фактор, що підтверджує зацікавленість більшості педагогічних працівників в опануванні сучасними інформаційними технологіями та засобами представлення і обміну інформації. В якості позитивного результату - протоколом № 124 від 02.03.2017 року засідання Акредитаційної комісії України, яким Державний навчальний заклад "Запорізьке вище професійне училище" був атестований на майбутні 10 років за десятьма інтегрованими професіями. 
Професійне і якісне володіння текстовими та табличними редакторами, грамотне оперування інформацією в системі ЄДЕБО дозволили творчій робочій групі ДНЗ "ЗВПУ" першими серед ПТНЗ Запорізької області забезпечити отримання ліцензії на право випуску робітничих професій за новими правилами.
Застосування системи Vypress Chat з метою обміну інформацією, документами всередині локальної мережі, до якої прив’язані всі комп’ютери училища, без якої не обходиться сьогодні жоден працівник, робоче місце якого обладнано комп’ютером – приклад того, як інформаційно-комунікаційні системи стають невід’ємною частиною професійної діяльності сучасних педагогічних працівників.
Однією з причин, що іноді унеможливлюють повноцінне використання інформаційно-комунікаційних технологій і програмно-орієнтованих продуктів є їх фінансова недоступність. Перед ініціативним педагогічним працівником постає проблема наближення навчально-виробничого процесу до умов виробництва, шляхом імітації, заміни, використання демо-версій недоступних за фінансових причин програмних продуктів. Цей процес, не в останню чергу, пов’язаний з розробкою електронних засобів навчального призначення. Лише за 2016 рік, педагогічними працівниками училища підготовлені ціла низка електронних засобів навчального призначення, які успішно застосовуються у навчальному процесі.
Перелік розроблених електронних засобів навчального призначення
№ з/п
Назва ЕЗНП
Дата погодження
ПІБ автора, посада
1
2
3
4
1.
Блог: «Методичний кабінет ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище»»

На виконання наказу № 251 від 25.10.2016 «Про впровадження хмарних сервісів в ДНЗ «ЗВПУ» у 2016-2017 навчальному році». Попереднє узгодження відбулося на ІМН 28.11.2016 р., офіційна презентація запланована на 10.01.2017 р.
Кулинич Олена Анатоліївна, методист
2.
 Інтерактивна вкладка на сайті ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» «Методичний кабінет»
На виконання наказу № 17 від 14.01.2016 «Про участь ДНЗ «ЗВПУ» у конкурсі сайтів». Презентація на ІМН 15.02.2016 р.
Кулинич Олена Анатоліївна, методист
3.
Електронний посібник по проведенню підсумкового уроку з предмета «Технологія комп’ютерної обробки інформації» для учнів професії «Оператор комп’ютерного набору» у вигляді гри-конкурсу «Морський бій»
Педагогічні читання від 23.02.2016 р. Захист досвіду.
Войтюк Тетяна Миколаївна

Продовження таблиці 1.
1
2
3
4
4.
Пакет тестових завдань для проведення директорської контрольної роботи, підсумкової контрольної роботи з предмета «Матеріалознавство» для учнів професії «Штукатур», кваліфікація штукатур 2-3 розряду, та підсумкової кваліфікаційної атестації з професії «Штукатур», 3, 4 розрядів в тестовому редакторі ADTester
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії професій будівельного напряму, протокол № 3 від 27.10.2016 р. Затверджено заступником директора з НВР 31.10.2016 р.
Кулинич Олена Анатоліївна,
викладач
5.
Майстер-клас на тему: «Огляд програмного забезпечення 1С-конфігурацій: бухгалтерський облік та управління невеликою фірмою» - електронна презентація-посібник по застосуванню
Презентовано під час обласного семінару-практикуму викладачів інформатики, комп’ютерних дисциплін та з професій «Обліковець» тощо, 02.11.2016 р.
Паржницька Дар’я Петрівна, викладач
Стрілець Наталія Валеріївна, викладач
6.
Пакет завдань в додатку Web 2.0  «LearningApps.org» для учнів професії «Оператор комп’ютерного набору» з предмета «Технологія комп’ютерної обробки інформації»
Презентовано під час обласного семінару-практикуму викладачів інформатики, комп’ютерних дисциплін та з професій «Обліковець» тощо, 02.11.2016 р.
Войтюк Тетяна Миколаївна, викладач
7.
Електронні інструкційні картки за темою «Редактор растрової графіки  Photo Shop» з предмета «Комп’ютерна графіка»
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії професій художнього напряму, протокол № 4 від 25.11.2016 р.
Сова Анна-Марія Володими-рівна, викладач
8.
Пакет супроводжуючих мультимедійних презентацій до уроків з предмета «Матеріалознавство» для учнів професій будівельного напряму
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії професій будівельного напряму, протокол № 8 від 27.03.2016 р.
Кулинич Олена Анатоліївна, викладач
9.
Пакет мультимедійних презентацій для супроводу уроків виробничого навчання з професії «Адміністратор»
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії професій еконо-мічно-адміністративного напряму, протокол № 3 від 25.10.2016 р.
Копилець Юлія Юріївна, майстер в/н
10.
Пакет мультимедійних презентацій з історії і видів техніки «Декупаж»
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії професій художнього напряму, протокол № 4 від 25.11.2016 р.
Прокоф’єва Анжела Миколаєвна, викладач
11.
Відео майстер-клас з використання  техніки миттєвого живопису «Алла-прима»
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії професій художнього напряму, протокол № 4 від 25.11.2016 р.
Прокоф’єв Євген Олександрович, викладач

Продовження таблиці 1.
1
2
3
4
12.
Пакет презентацій для супроводу уроків виробничого навчання з професії «Флорист»
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії професій художнього напряму, протокол № 3 від 20.10.2016 р.
Гудзь Аліна Юріївна, майстер в/н
13.
Пакет презентацій для супроводу уроків виробничого навчання з професії «Живописець»
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії професій художнього напряму, протокол № 2 від 19.09.2016 р.
Кібальник Юлія Олегівна, майстер в/н
14.
Пакет презентацій для супроводу уроків виробничого навчання з професії «Оператор комп’ютерного набору», ІІ категорія
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії професії Оператор комп’ютерного набору,  протокол № 3 від 25.10.2016 р.
Паскарь Наталія Юріївна, майстер в/н

По-друге, серед проблем формування ІКТ-насиченого освітнього середовища – різний рівень базових комп’ютерних знань учнів, неоднорідність комп’ютерної грамотності контингенту. 
Шляхи подолання цієї проблеми – це цілий комплекс заходів, серед яких індивідуальні і групові додаткові заняття; система інтернет-онлайн і офлайн консультацій за допомогою чатів в локальній мережі або Skype; створення тематичних груп у соціальних мережах; створення і розповсюдження консультативних методичних матеріалів з окремих етапів роботи в тій або іншій професійно-орієнтованій програмі, які розраховані, в тому числі і на низький рівень базової комп’ютерної грамотності учня, розгалужена і ефективна система персональних блогів викладачів і майстрів виробничого навчання в єдиному хмарному освітньому середовищі тощо. 
Особливе місце в системі заходів, що дозволяють подолати різнорівневість комп’ютерної та інформаційної обізнаності – впровадження у навчальний процес сучасних хмарних сервісів, доступ до яких забезпечується, у тому числі, з мобільних пристроїв (смартфонів, планшетів тощо).
Всі зазначені заходи розв’язують питання підвищення інформаційної культури через формування умінь і навичок роботи в конкретному програмному продукті. Тобто необхідність опанувати прийомами роботи в конкретній професійно зорієнтованій програмі стимулюють учня до підвищення загального рівня обізнаності в інформаційно-комунікаційних технологіях. А застосування сучасних технологій (з точки зору апаратної складової, методів комунікацій) у ненав’язливій формі допомагають ліквідувати прогалини інформаційної грамотності, що виникли в силу різних обставин на рівні загальної освіти.
Так, в ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» розроблено програму впровадження хмарних сервісів у навчально-виробничий процес, розраховану на 5 років. Зараз триває перший, підготовчий етап цього проекту. Завдання цього етапу роботи визначені відповідним наказом по училищу № 251 від 25.10.2016 «Про впровадження хмарних сервісів в ДНЗ «ЗВПУ» у 2016-2017 навчальному році» (Наказ "Про впровадження "хмарних" сервісів в ДНЗ "ЗВПУ").

Зокрема очікуються такі результати реалізації зазначеного етапу:
- створення окремого електронного методичного кабінету ДНЗ «ЗВПУ» для організації методичної роботи через мережу Інтернет;
- створення персональних блогів типу «веб-портфоліо фахівця» всіма педагогічними працівниками училища;
- розробка блогів типу «навчальне середовище», або «колекція навчальних матеріалів (репозиторій, електронний пакет КМЗ з предмету (професії) тощо)», або «мікс-ресурс» висококваліфікованими педагогічними працівниками, їх аналіз і узагальнення з метою визначення оптимальних форм для впровадження інноваційних засобів ІКТ, дидактичних і навчально-методичних матеріалів, представлених у формі електронних освітніх ресурсів у навчально-виховний процес.
Реалізація проекту здійснюється згідно плану. В плані, зокрема, було передбачено серію майстер-класів по створенню блогів (вже відбулися майстер-класи 25.10.2016, 08.11.2016, 08.12.2016). Методистом в якості базової платформи було рекомендовано безкоштовний Google додаток Blogger. Під час проведення майстер-класів всі бажаючі були забезпечені виходом до мережі Internet, попередньо відбулися консультації по створенню аккаунтів в Google.

На цей час вже забезпечено 100% охоплення педагогічного колективу процесом створення блогів типу «електронне портфоліо», багато викладачів і майстрів виявляють зацікавленість у розширенні функціоналу блогів, - триває пошук форм реалізації блогів типу «навчальне середовище». 
Постійний контроль і особиста зацікавленість керівництва у цьому процесі є додатковим стимулом для застосування блог-технологій.
З 01.12.2016 року розпочав функціонування віртуальний "Методичний кабінет ДНЗ «ЗВПУ», доступ до якого забезпечено з сайту ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» або за посиланням  http://metodkabinetdnzzvpu.blogspot.com/

Окрім методичного супроводу діяльності педагогічних працівників, наявний веб-ресурс дозволяє відстежувати та аналізувати персональні блоги педагогічних працівників, методичних комісій тощо з метою виявлення ефективних форм дидактичних і навчально-методичних матеріалів, представлених у формі електронних освітніх ресурсів, для впровадження у навчально-виховний процес. Організація співпраці педагогічних працівників і учнів через хмарні сервіси Google – основна задача наступних етапів програми. Але вже сьогодні заплановано і готуються цілий ряд відкритих уроків із застосуванням інтерактивної дошки, мережі Інтернет.
Вже сьогодні викладачі, майстри виробничого навчання опановують і інші сервіси Google, які доступні через мобільні пристрої зв’язку і комунікацій.

Важливим є і процес уніфікації застосування програмних продуктів. Так, під час аналізу тестових редакторів, що застосовують педагогічні працівники училища, було виявлено наступне: учні плутають функції, доступні в різних версіях тестових редакторів, допускають суто технічні помилки, оперуючи процедурами, не доступними в окремих тестових редакторах. То ж було прийнято рішення оснастити всі комп`ютерні класи училища (а їх на сьогодні сім) єдиним тестовим редактором з можливістю працювати в локальній мережі. В якості такого редактора було обрано програму MyTestХ - безкоштовний тестовий редактор з широким спектром можливостей. 
28.02.2017 для педагогічних працівників училища методистом було проведено майстер-клас по застосуванню MyTestХ за допомогою інтерактивної дошки та комп`ютерів, зав`язаних у локальну мережу.
Вже на сьогодні всі сім комп`ютерних класів оснащені цим текстовим редактором, а педагогічні працівники успішно розробляють тести для проведення компютерного тестування для проведення різних видів контролю: від тематичного, поточного до підсумкового; організації конкурсної діяльності тощо.


Не остання за складністю подолання, а іноді вона і є головним каменем спотикання - це проблема фінансової підтримки впровадження ІКТ. 

Ітак, по-третє: захмарна вартість апаратних та програмних засобів (як базових, так і професійно-орієнтованих) іноді є основним чинником їх відсутності у професійній підготовці. Попри найгарячіше бажання навчати наших учнів з використанням найсучасніших апаратних і програмних засобів, подужати цю перепону, в умовах обмеженого фінансування, іноді практично неможливо. Так, окремі розробники, враховуючи плачевний стан професійної освіти, започатковують систему знижок, розробляють так звані «університетські» ліцензії, а іноді, просуваючи новий програмний продукт, пропонують безкоштовні ліцензії. Але більшість розробників програмних продуктів все ж урівнюють навчальні заклади з підприємницькими структурами. 
Цікавим став досвід впровадження у навчання учнів професій адміністративно-економічного напрямку Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище» програми «1С:Бухгалтерія-8 для України». Цей сучасний програмний продукт для ведення бухгалтерського обліку є найбільш поширеним на підприємствах в усіх галузях виробництва, тож випускники будуть мати додаткові бонуси під час працевлаштування. 
11 лютого 2016 р. в актовій залі головного корпусу Київського національного університету ім. Т.Шевченка пройшла науково-практична конференція «Нові інформаційні технології в освіті» (Технології «1С:Підприємства» у підготовці ефективних та потрібних для національної економіки кадрів). Викладач Паржницька Д.П. прийняла участь та виступила з доповіддю, у якій зробила детальний огляд використання сучасного програмного забезпечення «1С» при підготовці затребуваних робітничих кадрів у ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» та поділилася практикою викладання дисциплін, як сертифікований викладач «1С». 

Майстер-клас на тему: «Огляд програмного забезпечення 1С-конфігурацій: бухгалтерський облік та управління невеликою фірмою» було презентовано викладачами Паржницькою Д.П. та Стрілець Н.В. під час обласного семінару-практикуму викладачів інформатики, комп’ютерних дисциплін та з професій «Обліковець» тощо, 02.11.2016 р. 
Але, слід зазначити, вартість цього програмного продукту, без якого підготовка з професій «Обліковець з реєстрації бухгалтерських даних», «Агент з постачання» провальна з точки зору конкурентоспроможності на ринку праці, - недешева, потребувала значних фінансових витрат. 
Сучасні касові апарати, ваги – своєрідні мінікомп’ютери, зі своїми особливостями по програмуванню, функціональними можливостями. Без зазначених сучасних приладів з програмним забезпеченням на рівні наявних у сьогоднішніх магазинах, супермаркетах, гіпермаркетах – це нав’язування «мертвих» знань, «вчорашній день» роботи контролерів-касирів. Навчальний заклад системи профтехосвіти, за нинішньої схеми фінансування, не може забезпечити кожного учня робочим місцем, обладнаним надсучасною програмованою технікою та пристроями, хоча і намагається.

Для кваліфікованих робітників будівельних професій проблема впровадження у навчальний процес професійно-орієнтованих програмних продуктів теж пов’язана не стільки з відсутністю доступу до програмних продуктів, скільки з обмеженістю доступу до сучасного недешевого програмованого автоматизованого обладнання, що використовується в оздоблювальних роботах. То ж, знайомство з роботою обладнання по змішуванню фарб, роботою штукатурних станцій, автоматів, роботів, доводиться здійснювати за допомогою або екскурсій, або перегляду відеороликів. 
Знайомство з графічним редактором AutoCAD, САПР «КОМПАС-Графік» для виконання креслень – теми засідань гуртка «Будівельне креслення». 

 Серед предметів вибіркового циклу для учнів професії «Маляр. Штукатур», «Маляр. Штукатур. Лицювальник-плиточник», предмети Дизайн, Новітні технології в будівництві. Демонстрація на цих предметах різнопланових програм з 3D проектування, наприклад «Sweet Home 3D», «Autodesk Homestyler», допомагають учням уявити перспективи зростання рівня професійної майстерності в сучасному інформаційному суспільстві. Ці програми дозволяють опановувати принципи дизайну, візуалізувати різноманітні дизайнерські проекти, формувати різні відтінки фарбування поверхонь, підбирати малюнки з реальних колекцій керамічної плитки тощо. Доступ до цих програм забезпечується, у тому числі, з персонального блогу викладача.
Використання інтерактивної дошки, доступ до інтернету відкривають широкі можливості застосування онлайн-програм. Окремі виробники пропонують безкоштовні онлайн-додатки своїх програм, що є, на мою думку, навіть більш ефективним маркетинговим прийомом, ніж демо-версії програм. 
Так, під час уроку з предмета «Дизайн», було використано безкоштовний онлайн-додаток для проектування інтер’єру «Autodesk Homestyler». 
Учні із задоволенням знайомилися з перспективами застосування різних кольорових гам, матеріалів, форм, предметів інтер’єру. Застосування подібних онлайн-додатків дозволяє частково розв’язати проблему дорожнечі програмних продуктів, що супроводжують діяльність сучасного кваліфікованого робітника.



Для забезпечення обізнаності педагогічних працівників в питаннях охорони праці і безпеки життєдіяльності створено ще один веб-ресурс – віртуальний кабінет «Охорона праці та безпека життєдіяльності»: 
Доступ до цих веб-ресурсів забезпечено з офіційного сайту училища.
Окрім зазначених віртуальних осередків, на сайті училища в меню "Педагогічному працівнику" представлено весь необхідний арсенал планувальної та нормативної документації для науково-методичного супроводу інноваційного розвитку ДНЗ "ЗВПУ", доступних з Інтернет-середовища.



Немає коментарів:

Дописати коментар