Головна проблема інформатизації професійної освіти полягає в основному в обмеженому доступі учнів та педагогічних працівників до сучасної апаратної та програмної складової інформаційно-комунікаційних технологій. Причин таких негараздів безліч. Багаторічний досвід роботи в системі підготовки молодших спеціалістів будівельного напрямку, а тепер і педагогічна діяльність в системі професійно-технічної освіти, дозволили сформулювати деякі проблеми формування ІКТ-насиченого освітнього середовища в системі професійної освіти.
Отже, по-перше, це проблема зацікавленості (точніше незацікавленості) окремих педагогічних працівників у запровадженні в навчальний процес відповідних програмних продуктів. Якщо перефразувати закон Парето (принцип 80/20), лише 20 % педпрацівників здатні до ініціативної та ефективної педагогічної діяльності. Саме ці працівники є рушійною силою, зокрема, і в питаннях запровадження у навчальний процес інформаційно-комунікаційних технологій: "хмарних", технологій Web 2.0 (а зараз вже Web 3.0), професійно-орієнтованих програмних продуктів, якщо такі не передбачені Державними стандартами професійно-технічної освіти. На сьогоднішній день загальна інформаційна культура викладацького складу в системі професійної підготовки залежить від багатьох факторів. Це і вікові чинники, і ініціативність, схильність до інноваційних пошуків, і рівень вимог з боку адміністрації навчального закладу та багатьох інших.
Розглянемо цю проблему крізь призму більш значущих категорій, наприклад типи культур та системи освіти, які забезпечують панування цих культур.
Американська дослідниця культури М.Мід в ролі засадових виділяє три типи культури, а саме: постфігуративну, кофігуративну та префігуративну.
Аналізуючи постфігуративну культуру (примітивні спільноти, релігійні невеличкі товариства тощо), М.Мід підкреслює, що дорослі в них не здатні до змін і передають нащадкам тільки чуття незмінної спадкоємності життя. Життя дорослих стає схемою майбутнього для дітей. Постфігуративна культура передбачає і відповідні методи навчання дітей, що спираються на слідування тому, що було. Особливостями постфігуративної культури є відсутність сумнівів, рефлексивних оцінок, самоусвідомлення. Якщо підлітки не мають зразка виходу з нової проблемної ситуації, це може призводити до конфліктів, неврозів.
Деякі педагогічні працівники і досі схильні до панівної ролі в процесі навчання, нав’язуючи учням однобоке бачення технологічних прийомів, вимагаючи чіткого наслідування догм, записаних у навчальних посібниках. Це – шлях в нікуди. Випускник з таким «багажем» знань, навіть відмінник, приречений на болісні процеси втрати орієнтирів, розчарування, занижену самооцінку в процесі адаптації до сучасного швидкозмінювального виробничого процесу.
Кофігуративний тип культури передбачає, що і діти, і дорослі вчаться у ровесників, сучасників, але слідують старшим у нормах, поведінці тощо. Така криза постфігуративної культури може виникнути різними шляхами, наприклад в результаті розвитку нових форм техніки, невідомих старшим; в результаті звернення до нової віри, коли новонавернені дорослі намагаються виховати своїх дітей в дусі нових ідеалів (згадаємо, скільки разів за останнє століття змінювалися ідеологічні концепції – від комуністичних ідеалів до декомунізації, - і це за життя одного-двох поколінь). Саме ці причини пояснюють труднощі в освіті у кінці ХХ, початку ХХІ століть, кризові явища у вітчизняній освіті.
Тож зараз формується наступний тип – префігуративна культура. Префігуративна культура особлива тим, що дорослі вчаться також і у дітей. Це культура, яку передбачають, це світ, що буде. Освіта якраз і повинна підготувати дітей до нового, зберігаючи все цінне з минулого, адже зв’язок поколінь і є цивілізація. А світ майбутнього – це інформаційно розвинене суспільство. Тож право вибору кожного педагогічного працівника сьогодні (право вибору методик і форм навчання учнів), буде мати серйозні наслідки для наших учнів, які вже завтра будуть оперувати не шпателем і кельмою, а пультом штукатурного робота чи 3D принтера, за допомогою якого вже сьогодні будують багатоповерхові житлові будинки та офісні приміщення різної конфігурації.
Вже сьогодні від вибору кожного педагога залежить: чи буде він просто носієм інформації, або він зуміє створити такі умови, які допоможуть учням самим добувати інформацію і набувати нового досвіду в умовах стрімкого оновлення інформації. Адже відомий науковий факт: 50 років тому 90 % знань, якими оперує наука сьогодні, були невідомі… На-жаль, не всі педагогічні працівники відчувають цю відповідальність.
Приємно, що серед педагогічного колективу ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» в основній масі є розуміння необхідності всебічного опанування сучасними інноваційними технологіями, запровадження інформаційно-комунікаційних технологій та впровадження професійно-орієнтованих програмних продуктів.
Так, на початку 2017 року, а саме 10-11 та 26 січня, відбувся методичний марафон на тему «Інноваційні технології навчання в професійно-технічній освіті», присвячений у цьому році досвіду запровадження інтерактивних технологій.
Якість презентацій, різноманітність форм супроводжуючого матеріалу показав високій рівень володіння педагогічними працівниками не лише інтерактивними технологіями, а й сучасними засобами представлення інформації, наприклад програмою Microsoft Office PowerPoint.
Якісне ведення навчально-нормативної документації, на який звертала увагу атестаційна комісія під час проходження атестаційної експертизи ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» – ще один фактор, що підтверджує зацікавленість більшості педагогічних працівників в опануванні сучасними інформаційними технологіями та засобами представлення і обміну інформації. В якості позитивного результату - протоколом № 124 від 02.03.2017 року засідання Акредитаційної комісії України, яким Державний навчальний заклад "Запорізьке вище професійне училище" був атестований на майбутні 10 років за десятьма інтегрованими професіями.
Професійне і якісне володіння текстовими та табличними редакторами, грамотне оперування інформацією в системі ЄДЕБО дозволили творчій робочій групі ДНЗ "ЗВПУ" першими серед ПТНЗ Запорізької області забезпечити отримання ліцензії на право випуску робітничих професій за новими правилами.
Застосування системи Vypress Chat з метою обміну інформацією, документами всередині локальної мережі, до якої прив’язані всі комп’ютери училища, без якої не обходиться сьогодні жоден працівник, робоче місце якого обладнано комп’ютером – приклад того, як інформаційно-комунікаційні системи стають невід’ємною частиною професійної діяльності сучасних педагогічних працівників.
Однією з причин, що іноді унеможливлюють повноцінне використання інформаційно-комунікаційних технологій і програмно-орієнтованих продуктів є їх фінансова недоступність. Перед ініціативним педагогічним працівником постає проблема наближення навчально-виробничого процесу до умов виробництва, шляхом імітації, заміни, використання демо-версій недоступних за фінансових причин програмних продуктів. Цей процес, не в останню чергу, пов’язаний з розробкою електронних засобів навчального призначення. Лише за 2016 рік, педагогічними працівниками училища підготовлені ціла низка електронних засобів навчального призначення, які успішно застосовуються у навчальному процесі.
Перелік розроблених
електронних засобів навчального призначення
№ з/п
|
Назва ЕЗНП
|
Дата погодження
|
ПІБ автора, посада
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
Блог: «Методичний кабінет ДНЗ «Запорізьке вище
професійне училище»»
|
На виконання наказу № 251 від 25.10.2016 «Про
впровадження хмарних сервісів в ДНЗ «ЗВПУ» у 2016-2017 навчальному році».
Попереднє узгодження відбулося на ІМН 28.11.2016 р., офіційна
презентація запланована на 10.01.2017 р.
|
Кулинич Олена Анатоліївна, методист
|
2.
|
Інтерактивна вкладка на сайті ДНЗ
«Запорізьке вище професійне училище» «Методичний кабінет»
|
На виконання наказу № 17 від 14.01.2016 «Про участь ДНЗ
«ЗВПУ» у конкурсі сайтів». Презентація на ІМН 15.02.2016 р.
|
Кулинич Олена Анатоліївна, методист
|
3.
|
Електронний
посібник по проведенню підсумкового уроку з предмета «Технологія комп’ютерної
обробки інформації» для учнів професії «Оператор комп’ютерного набору» у
вигляді гри-конкурсу «Морський бій»
|
Педагогічні читання від 23.02.2016 р. Захист досвіду.
|
Войтюк Тетяна Миколаївна
|
Продовження таблиці 1.
1
|
2
|
3
|
4
|
4.
|
Пакет тестових
завдань для проведення директорської контрольної роботи, підсумкової
контрольної роботи з предмета «Матеріалознавство» для учнів професії
«Штукатур», кваліфікація штукатур 2-3 розряду, та підсумкової кваліфікаційної
атестації з професії «Штукатур», 3, 4 розрядів в тестовому редакторі ADTester
|
Розглянуто і
схвалено на засіданні методичної комісії професій будівельного напряму,
протокол № 3 від 27.10.2016 р. Затверджено заступником директора з НВР
31.10.2016 р.
|
Кулинич Олена
Анатоліївна,
викладач
|
5.
|
Майстер-клас на тему: «Огляд програмного забезпечення
1С-конфігурацій: бухгалтерський облік та управління невеликою фірмою» -
електронна презентація-посібник по застосуванню
|
Презентовано під час обласного семінару-практикуму
викладачів інформатики, комп’ютерних дисциплін та з професій «Обліковець»
тощо, 02.11.2016 р.
|
Паржницька Дар’я
Петрівна, викладач
Стрілець Наталія Валеріївна, викладач
|
6.
|
Пакет завдань в
додатку Web 2.0 «LearningApps.org» для учнів професії
«Оператор комп’ютерного набору» з предмета «Технологія комп’ютерної обробки
інформації»
|
Презентовано під час обласного семінару-практикуму
викладачів інформатики, комп’ютерних дисциплін та з професій «Обліковець»
тощо, 02.11.2016 р.
|
Войтюк Тетяна
Миколаївна, викладач
|
7.
|
Електронні
інструкційні картки за темою «Редактор растрової графіки Photo Shop» з предмета
«Комп’ютерна графіка»
|
Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії
професій художнього напряму, протокол № 4 від 25.11.2016 р.
|
Сова Анна-Марія
Володими-рівна, викладач
|
8.
|
Пакет
супроводжуючих мультимедійних презентацій до уроків з предмета
«Матеріалознавство» для учнів професій будівельного напряму
|
Розглянуто і
схвалено на засіданні методичної комісії професій будівельного напряму,
протокол № 8 від 27.03.2016 р.
|
Кулинич Олена
Анатоліївна, викладач
|
9.
|
Пакет
мультимедійних презентацій для супроводу уроків виробничого навчання з
професії «Адміністратор»
|
Розглянуто і
схвалено на засіданні методичної комісії професій
еконо-мічно-адміністративного напряму, протокол № 3 від 25.10.2016 р.
|
Копилець Юлія
Юріївна, майстер в/н
|
10.
|
Пакет
мультимедійних презентацій з історії і видів техніки «Декупаж»
|
Розглянуто і
схвалено на засіданні методичної комісії професій художнього напряму,
протокол № 4 від 25.11.2016 р.
|
Прокоф’єва Анжела
Миколаєвна, викладач
|
11.
|
Відео майстер-клас
з використання техніки миттєвого
живопису «Алла-прима»
|
Розглянуто і
схвалено на засіданні методичної комісії професій художнього напряму,
протокол № 4 від 25.11.2016 р.
|
Прокоф’єв Євген Олександрович, викладач
|
Продовження таблиці 1.
1
|
2
|
3
|
4
|
12.
|
Пакет презентацій
для супроводу уроків виробничого навчання з професії «Флорист»
|
Розглянуто і
схвалено на засіданні методичної комісії професій художнього напряму,
протокол № 3 від 20.10.2016 р.
|
Гудзь Аліна
Юріївна, майстер в/н
|
13.
|
Пакет презентацій
для супроводу уроків виробничого навчання з професії «Живописець»
|
Розглянуто і
схвалено на засіданні методичної комісії професій художнього напряму, протокол
№ 2 від 19.09.2016 р.
|
Кібальник Юлія
Олегівна, майстер в/н
|
14.
|
Пакет презентацій
для супроводу уроків виробничого навчання з професії «Оператор комп’ютерного
набору», ІІ категорія
|
Розглянуто і
схвалено на засіданні методичної комісії професії Оператор комп’ютерного
набору, протокол № 3 від 25.10.2016 р.
|
Паскарь Наталія
Юріївна, майстер в/н
|
По-друге, серед проблем формування ІКТ-насиченого освітнього середовища – різний рівень базових комп’ютерних знань учнів, неоднорідність комп’ютерної грамотності контингенту.
Шляхи подолання цієї проблеми – це цілий комплекс заходів, серед яких індивідуальні і групові додаткові заняття; система інтернет-онлайн і офлайн консультацій за допомогою чатів в локальній мережі або Skype; створення тематичних груп у соціальних мережах; створення і розповсюдження консультативних методичних матеріалів з окремих етапів роботи в тій або іншій професійно-орієнтованій програмі, які розраховані, в тому числі і на низький рівень базової комп’ютерної грамотності учня, розгалужена і ефективна система персональних блогів викладачів і майстрів виробничого навчання в єдиному хмарному освітньому середовищі тощо.
Особливе місце в системі заходів, що дозволяють подолати різнорівневість комп’ютерної та інформаційної обізнаності – впровадження у навчальний процес сучасних хмарних сервісів, доступ до яких забезпечується, у тому числі, з мобільних пристроїв (смартфонів, планшетів тощо).
Всі зазначені заходи розв’язують питання підвищення інформаційної культури через формування умінь і навичок роботи в конкретному програмному продукті. Тобто необхідність опанувати прийомами роботи в конкретній професійно зорієнтованій програмі стимулюють учня до підвищення загального рівня обізнаності в інформаційно-комунікаційних технологіях. А застосування сучасних технологій (з точки зору апаратної складової, методів комунікацій) у ненав’язливій формі допомагають ліквідувати прогалини інформаційної грамотності, що виникли в силу різних обставин на рівні загальної освіти.
Так, в ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» розроблено програму впровадження хмарних сервісів у навчально-виробничий процес, розраховану на 5 років. Зараз триває перший, підготовчий етап цього проекту. Завдання цього етапу роботи визначені відповідним наказом по училищу № 251 від 25.10.2016 «Про впровадження хмарних сервісів в ДНЗ «ЗВПУ» у 2016-2017 навчальному році» (Наказ "Про впровадження "хмарних" сервісів в ДНЗ "ЗВПУ").
Зокрема очікуються такі результати реалізації зазначеного етапу:
- створення окремого електронного методичного кабінету ДНЗ «ЗВПУ» для організації методичної роботи через мережу Інтернет;
- створення персональних блогів типу «веб-портфоліо фахівця» всіма педагогічними працівниками училища;
- розробка блогів типу «навчальне середовище», або «колекція навчальних матеріалів (репозиторій, електронний пакет КМЗ з предмету (професії) тощо)», або «мікс-ресурс» висококваліфікованими педагогічними працівниками, їх аналіз і узагальнення з метою визначення оптимальних форм для впровадження інноваційних засобів ІКТ, дидактичних і навчально-методичних матеріалів, представлених у формі електронних освітніх ресурсів у навчально-виховний процес.
Реалізація проекту здійснюється згідно плану. В плані, зокрема, було передбачено серію майстер-класів по створенню блогів (вже відбулися майстер-класи 25.10.2016, 08.11.2016, 08.12.2016). Методистом в якості базової платформи було рекомендовано безкоштовний Google додаток Blogger. Під час проведення майстер-класів всі бажаючі були забезпечені виходом до мережі Internet, попередньо відбулися консультації по створенню аккаунтів в Google.
На цей час вже забезпечено 100% охоплення педагогічного колективу процесом створення блогів типу «електронне портфоліо», багато викладачів і майстрів виявляють зацікавленість у розширенні функціоналу блогів, - триває пошук форм реалізації блогів типу «навчальне середовище».
Постійний контроль і особиста зацікавленість керівництва у цьому процесі є додатковим стимулом для застосування блог-технологій.
З 01.12.2016 року розпочав функціонування віртуальний "Методичний кабінет ДНЗ «ЗВПУ», доступ до якого забезпечено з сайту ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» або за посиланням http://metodkabinetdnzzvpu.blogspot.com/
Окрім методичного супроводу діяльності педагогічних працівників, наявний веб-ресурс дозволяє відстежувати та аналізувати персональні блоги педагогічних працівників, методичних комісій тощо з метою виявлення ефективних форм дидактичних і навчально-методичних матеріалів, представлених у формі електронних освітніх ресурсів, для впровадження у навчально-виховний процес. Організація співпраці педагогічних працівників і учнів через хмарні сервіси Google – основна задача наступних етапів програми. Але вже сьогодні заплановано і готуються цілий ряд відкритих уроків із застосуванням інтерактивної дошки, мережі Інтернет.
Вже сьогодні викладачі, майстри виробничого навчання опановують і інші сервіси Google, які доступні через мобільні пристрої зв’язку і комунікацій.
Важливим є і процес уніфікації застосування програмних продуктів. Так, під час аналізу тестових редакторів, що застосовують педагогічні працівники училища, було виявлено наступне: учні плутають функції, доступні в різних версіях тестових редакторів, допускають суто технічні помилки, оперуючи процедурами, не доступними в окремих тестових редакторах. То ж було прийнято рішення оснастити всі комп`ютерні класи училища (а їх на сьогодні сім) єдиним тестовим редактором з можливістю працювати в локальній мережі. В якості такого редактора було обрано програму MyTestХ - безкоштовний тестовий редактор з широким спектром можливостей.
28.02.2017 для педагогічних працівників училища методистом було проведено майстер-клас по застосуванню MyTestХ за допомогою інтерактивної дошки та комп`ютерів, зав`язаних у локальну мережу.
Вже на сьогодні всі сім комп`ютерних класів оснащені цим текстовим редактором, а педагогічні працівники успішно розробляють тести для проведення компютерного тестування для проведення різних видів контролю: від тематичного, поточного до підсумкового; організації конкурсної діяльності тощо.
Не остання за складністю подолання, а іноді вона і є головним каменем спотикання - це проблема фінансової підтримки впровадження ІКТ.
Ітак, по-третє: захмарна вартість апаратних та програмних засобів (як базових, так і професійно-орієнтованих) іноді є основним чинником їх відсутності у професійній підготовці. Попри найгарячіше бажання навчати наших учнів з використанням найсучасніших апаратних і програмних засобів, подужати цю перепону, в умовах обмеженого фінансування, іноді практично неможливо. Так, окремі розробники, враховуючи плачевний стан професійної освіти, започатковують систему знижок, розробляють так звані «університетські» ліцензії, а іноді, просуваючи новий програмний продукт, пропонують безкоштовні ліцензії. Але більшість розробників програмних продуктів все ж урівнюють навчальні заклади з підприємницькими структурами.
Цікавим став досвід впровадження у навчання учнів професій адміністративно-економічного напрямку Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище» програми «1С:Бухгалтерія-8 для України». Цей сучасний програмний продукт для ведення бухгалтерського обліку є найбільш поширеним на підприємствах в усіх галузях виробництва, тож випускники будуть мати додаткові бонуси під час працевлаштування.
11 лютого 2016 р. в актовій залі головного корпусу Київського національного університету ім. Т.Шевченка пройшла науково-практична конференція «Нові інформаційні технології в освіті» (Технології «1С:Підприємства» у підготовці ефективних та потрібних для національної економіки кадрів). Викладач Паржницька Д.П. прийняла участь та виступила з доповіддю, у якій зробила детальний огляд використання сучасного програмного забезпечення «1С» при підготовці затребуваних робітничих кадрів у ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» та поділилася практикою викладання дисциплін, як сертифікований викладач «1С».
Майстер-клас на тему: «Огляд програмного забезпечення 1С-конфігурацій: бухгалтерський облік та управління невеликою фірмою» було презентовано викладачами Паржницькою Д.П. та Стрілець Н.В. під час обласного семінару-практикуму викладачів інформатики, комп’ютерних дисциплін та з професій «Обліковець» тощо, 02.11.2016 р.
Але, слід зазначити, вартість цього програмного продукту, без якого підготовка з професій «Обліковець з реєстрації бухгалтерських даних», «Агент з постачання» провальна з точки зору конкурентоспроможності на ринку праці, - недешева, потребувала значних фінансових витрат.
Сучасні касові апарати, ваги – своєрідні мінікомп’ютери, зі своїми особливостями по програмуванню, функціональними можливостями. Без зазначених сучасних приладів з програмним забезпеченням на рівні наявних у сьогоднішніх магазинах, супермаркетах, гіпермаркетах – це нав’язування «мертвих» знань, «вчорашній день» роботи контролерів-касирів. Навчальний заклад системи профтехосвіти, за нинішньої схеми фінансування, не може забезпечити кожного учня робочим місцем, обладнаним надсучасною програмованою технікою та пристроями, хоча і намагається.
Для кваліфікованих робітників будівельних професій проблема впровадження у навчальний процес професійно-орієнтованих програмних продуктів теж пов’язана не стільки з відсутністю доступу до програмних продуктів, скільки з обмеженістю доступу до сучасного недешевого програмованого автоматизованого обладнання, що використовується в оздоблювальних роботах. То ж, знайомство з роботою обладнання по змішуванню фарб, роботою штукатурних станцій, автоматів, роботів, доводиться здійснювати за допомогою або екскурсій, або перегляду відеороликів.
Знайомство з графічним редактором AutoCAD, САПР «КОМПАС-Графік» для виконання креслень – теми засідань гуртка «Будівельне креслення».
Серед предметів вибіркового циклу для учнів професії «Маляр. Штукатур», «Маляр. Штукатур. Лицювальник-плиточник», предмети Дизайн, Новітні технології в будівництві. Демонстрація на цих предметах різнопланових програм з 3D проектування, наприклад «Sweet Home 3D», «Autodesk Homestyler», допомагають учням уявити перспективи зростання рівня професійної майстерності в сучасному інформаційному суспільстві. Ці програми дозволяють опановувати принципи дизайну, візуалізувати різноманітні дизайнерські проекти, формувати різні відтінки фарбування поверхонь, підбирати малюнки з реальних колекцій керамічної плитки тощо. Доступ до цих програм забезпечується, у тому числі, з персонального блогу викладача.
Використання інтерактивної дошки, доступ до інтернету відкривають широкі можливості застосування онлайн-програм. Окремі виробники пропонують безкоштовні онлайн-додатки своїх програм, що є, на мою думку, навіть більш ефективним маркетинговим прийомом, ніж демо-версії програм.
Учні із задоволенням знайомилися з перспективами застосування різних кольорових гам, матеріалів, форм, предметів інтер’єру. Застосування подібних онлайн-додатків дозволяє частково розв’язати проблему дорожнечі програмних продуктів, що супроводжують діяльність сучасного кваліфікованого робітника.
Для забезпечення обізнаності педагогічних працівників в питаннях охорони праці і безпеки життєдіяльності створено ще один веб-ресурс – віртуальний кабінет «Охорона праці та безпека життєдіяльності»:
Доступ до цих веб-ресурсів забезпечено з офіційного сайту училища.
Окрім зазначених віртуальних осередків, на сайті училища в меню "Педагогічному працівнику" представлено весь необхідний арсенал планувальної та нормативної документації для науково-методичного супроводу інноваційного розвитку ДНЗ "ЗВПУ", доступних з Інтернет-середовища.
Немає коментарів:
Дописати коментар