Актуальність досвіду

Сьогодні людство постало перед фактом, що знання оновлюються навіть швидше, ніж відбувається зміна поколінь. Розвиток сучасного суспільства супроводжується величезними темпами збільшення обсягів інформації, використовуваної для всіх галузей виробництва. Ми стоїмо на порозі інформаційної цивілізації, де подвоєння обсягів збереженої в усьому світі інформації та наукових знань складає три роки й описується експонентним законом. В недалекому майбутньому наукові знання та інформація будуть подвоюватися і потроюватися фактично щороку. Це означає, що людина і суспільство вже сьогодні мають справу з новими знаннями і виробничими технологіями, інструментами і матеріалами, новими вимогами до якості виробничої діяльності, новими регулятивними нормативами і механізмами, засобами передачі інформації, зрештою, з новим соціальним і культурним середовищем, в якому розгортається суспільна й індивідуальна діяльність. Це зумовлює необхідність суттєвих змін у професійній освіті.
Вимоги до рівня професійної освіти з боку Держави, провідні цілі та завдання реформування освітньої системи України, пріоритетні напрями й основні способи радикальних перетворень в системі професійної освіти визначені Державною національною програмою «Освіта» (Україна ХХІ століття), Законами України: «Про освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Національною стратегією розвитку освіти в Україні на період до 2021 року», «Стратегією сталого розвитку «Україна-2020»», нещодавно презентованими проектами «Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 років», «Середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року у частині освіти і науки».
Але найбільш цікавим, з точки зору прогнозування вимог до системи професійної освіти, найбільш очікуваним педагогічними колективами системи професійно-технічних навчальних закладів, коледжів, технікумів, є мабуть доопрацьований проект Закону України «Про професійну освіту», поданий до розгляду Верховною Радою України 11.11.2015 р. Згідно зазначеного варіанту проекту Закону, «завданнями професійної освіти є: задоволення потреб (вимог) ринку праці національної економіки у кваліфікованих кадрах; забезпечення конкурентоздатності та мобільності осіб на ринку праці» (стаття 3, п.3).
Слід враховувати, що виробнича сфера в епоху формування інформаційного суспільства, або «інформаційної цивілізації» вимагає від системи професійної освіти підготовку кадрів, що володіють як базовими, так і професійно-спрямованими інформаційними технологіями, кваліфікованих робітників і молодших спеціалістів, здатних до інтеграції в професійну діяльність все нових і нових інформаційних продуктів, професійно-орієнтованих програмних продуктів, які піднімають навіть звичні нам робочі операції на новий рівень механізації, автоматизації, інформаційного супроводу і обліку робочих процесів, діяльності лінійної ланки управління виробничими процесами.
Але впровадження у навчально-виробничий процес підготовки кваліфікованих робітників базових інформаційно-комунікаційних технологій,  професійно-орієнтованих програмних продуктів, сучасних програмованих засобів механізації, автоматизації виробничих процесів на жаль супроводжується цілим рядом проблем, подолання яких залежить від багатьох чинників.
Останні події, пов’язані з реформуванням системи професійної освіти, виявили багато проблем, які супроводжуватимуть діяльність навчальних закладів у найближчий час, зокрема, пов’язаними з необхідністю виживання в умовах реорганізації, скорочення фінансування, переструктурування, зміни напрямків, за якими готуються майбутні кваліфіковані кадри з урахуванням потреб місцевих громад, багато інших. Наразі ключовими в формуванні замовлень на підготовку кваліфікованих кадрів стають вимоги з боку місцевих громад. Ці вимоги повинні враховувати не тільки потреби сьогодення, виявлені ретроспективним моніторингом запитів підприємств регіону, але й завдання професійної освіти щодо інтеграції у світовий і європейський освітній простір. Не в останню чергу повинні враховуватись прагнення молоді здобути такі професійні навички, які б допомогли адаптуватись до будь якого рівня розвитку інформаційного суспільства.
Провідною ознакою інформаційного суспільства є інформатизація. Сутність поняття «інформатизація» розкривається у ст. 1 Закону України «Про національну програму інформатизації» (1998 p.).
Інформатизація – це сукупність взаємопов’язаних організаційних, правових, політичних, соціально-економічних, науково-технічних, виробничих процесів, спрямованих на створення умов для задоволення інформаційних потреб, реалізації прав громадян і суспільства на основі створення, розвитку, використання інформаційних систем, мереж, ресурсів та інформаційних технологій, що ґрунтуються на застосуванні сучасної обчислювальної та комунікаційної техніки.
Інформатизація освіти спрямовується на формування та розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту навчального процесу, впровадження комп’ютерних методів навчання та тестування, що дасть можливість вирішувати проблеми освіти на вищому рівні з урахуванням світових вимог [1, с.25].
Результатами інформатизації освіти, окрім загальної комп’ютерної освіченості, розвитку змісту, методів і засобів навчання до рівня світових стандартів,  мають бути:
-          скорочення терміну навчання і тренування на всіх рівнях підготовки кадрів та підвищення якості такого навчання і тренування;
-          інтеграція навчальної, дослідницької та виробничої діяльності [3, с.25].
Інформатизація професійної освіти полягає не лише у формуванні загальної інформаційної культури, а й в опануванні на базі відповідного рівня комп’ютерної освіченості професійно-орієнтованими програмними продуктами. 
Наявність мультимедійних та інтерактивних апаратних засобів, безліч комп’ютерних тестових редакторів, онлайн і офлайн методи спілкування задля донесення інформації, перевірки засвоєння матеріалу, це безумовно фактори підвищення загальної обізнаності і рівня готовності до існування у світі розвиненого інформаційного суспільства, але не є гарантією високої кваліфікації та конкурентоспроможності на конкретному ринку праці конкретної економічної галузі.
Інформатизація навчального закладу в системі професійної освіти – тривалий, складний і багатофакторний процес, складові частини якого поділяються на технічні, технологічні та методичні [5]. На основі аналізу науково-педагогічних досліджень було зроблено висновок, що провідною метою процесу інформатизації професійної освіти є підвищення ефективності навчально-виховного процесу в ПТНЗ шляхом створення ІКТ-насиченого освітнього середовища, яке відповідає профілю професійної підготовки [6]. 

Тож метою цієї роботи і є аналіз здобутків на шляху формування ІКТ-насиченого, а в перспективі - "хмарного" середовища ДНЗ "Запорізьке вище професійне училище".

Немає коментарів:

Дописати коментар